Aapjes kijken - Reisverslag uit Xi'an, China van Margot Margot - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Xi'an, China van Margot Margot - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Margot

12 Augustus 2014 | China, Xi'an

NiHao allemaal!

Mijn vorige verhaal was ik geëindigd in het superdeluxe hotel, waar ik 2 nachten goddelijk heb kunnen slapen en douchen. Aangezien het hotel zo duur was, heb ik er maar extra van genoten door de 2e dag lekker in bed een boekje te lezen etc. 'S avonds heb ik beide avonden genoten op het enorme lange plein midden in Xi'an. Er is een fonteinshow en de mensen vanuit heel de stad komen daar samen om te skaten, dansen op muziek, badmintonnen, dansklassen te volgen, te zingen etc. etc. Echt fantastisch om te zien hoe iedereen kei veel plezier heeft met elkaar. Ik heb dan ook echt genoten van de avonden.
Ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik 01-08 heb gegeten als diner, maar het was super lekker. één van de leuke dingen als niemand de taal spreekt; je weet nooit wat je bestelt haha.

Op 2 augustus begon dan eindelijk de tour en zou ik de andere mensen gaan ontmoeten.
Echt waar, het clubje mensen is kei gezellig! Allemaal ervaren reizigers en iedereen werkt goed samen met het tenten opzetten etc. dus ik voel me hier hartstikke thuis.
Samen met 2 meiden; Heather en India (uit Nieuw-Zeeland en Engeland) rouleer ik met de kamers en tenten. Omstebeurt slaapt er iemand alleen. Omdat ik met hun samen slaap doe ik ook veel met ze samen.

Op 4 augustus zijn we hotpot gaan eten. Daarbij mag je zelf je eten kiezen en in een grote pan met enorm veel kruiden stoppen. Erg lekker. Maar het grappige was dat het personeel zich telkens aan het verstoppen was om stiekem foto's van ons te kunnen maken. Eerst vond ik het wel onbeschoft, maar daarna eigenlijk ook wel grappig. Op een gegeven moment kwamen ze tussen ons in staan om met ons op de foto te gaan en dat ging maar door.
Vanaf die dag zijn we eigenlijk overal wel op de foto gezet. Mensen die gewoon subtiel naast je komen staan en stiekem foto's maken, of ineens tussen de groep in komen hangen, ze bedenken het wel.
We zijn net een stelletje apen dat door iedereen wordt gefotografeerd, aangestaard en nagewezen. Vooral als we in onze truck zitten, want dat is echt een bijzonder voertuig. Iedereen gaat er dan ook aanhangen en op klimmen en inkijken etc. Dus we moeten alles goed op slot houden!
Ook de politie vind het leuk om onze truck aan te houden. Dit is al twee keer gebeurd. En allebei de keren als een excuus om foto's te maken. De eerste keer was op een parkeerplaats en toen zijn we met de agenten voor de truck op de foto gegaan. De tweede keer was bij de tolpoort, en toen kwamen ze de truck binnen om te controleren of er overal riemen zaten. De agent had alleen niet eens gekeken naar de riemen, hij was gewoon foto's aan het maken hahahaha!!!

Ik heb al super veel bezichtigd de afgelopen dagen. Even op een rijtje:
2-8 Het terracotta leger in Xi'an; een enorme verzameling van terracotta beelden van een Chinees leger. Heel veel jaar geleden is dat kort en klein geslagen en nu zijn ze bezig alle beelden op te graven en weer heel te maken. Heel indrukwekkend!
3-8 anderhalf uur over de stadsmuren van Xi'an gefietst, de Drum en Bell torens gezien, daarna naar drie verschillende Moskeen gegaan (ik was toen met Rabbia, een moslima die een beetje Chinees spreekt), waardoor ik zelfs op plekken heb mogen kijken waar bezoekers normaal niet mogen komen!!!
Daarna ook nog lekker op de markt verschillende lekkere dingen geproefd.
5-8 een berg beklommen; de Kongtong mountain. Was erg zwaar (je moest het via traptreden beklimmen) maar het uitzicht.... zoooo mooi.
Wat ik in Hong Kong ook al merkte, is ook overal in China, er is veel smog, waardoor het zicht wel slechter is. Maar desondanks echt super gaaf om te doen!
7-8 zijn we in Xiahe ook de bergen in getrokken. We hebben er 3 gedaan (zaten wel aan elkaar vast) en ook dat was behoorlijk pittig, maar wederom fantastische uitzichten. Echt genieten!!!!
8-8 zijn we om 5:30 met de taxi naar een tibetaans festival gegaan. Niemand wist van hoe of wat, dus het werd een verrassing voor ons allemaal. Het bleek ergens in the middle of nowhere te zijn op een grasveld. Het festival begon met een offervuur waaromheen constant vuurwerk werd afgestoken en waar tussendoor tibetanen op paarden hard roepend (een soort keelgeluid) om het vuur heen reden. Tussendoor stond er een grote groep mensen om 3 opgedirkte paarden heen, ook af en toe te roepen. Ik dacht eerst dat die paarden ook gebruikt gingen worden om te offeren, maar later bleek dat er een paardenrace was.
Maar voordat die begon werd er in een afgezet gebied een ritueel iets gedaan (ik kon het niet zien, omdat ik uit respect buiten het gebied ben gebleven). Maar tijdens het ritueel werd ik door 'de banjoman' (je raadt het al; een man met een banjo die, ik denk, een hoge rang heeft, want een hele grote groep mensen liep achter hem aan) meegenomen. Eerst gaf hij me een hand en toen begon hij Tibetaans tegen mij te praten. Ik snapte er natuurlijk niets van dus werd vierkant uitgelachen door iedereen. Daarna begon hij denk ik ook nog grapjes over me te maken, want alle mannen om hem heen (een paar honderd) moesten kei hard om hem lachen en keken allemaal naar mij. Ik heb zelf ook keihard gelachen, vooral omdat ik geen flauw idee had wat die banjoman wilde en wat ik moest doen. Ondertussen nam natuurlijk iedereen foto's (Jup de Tibetaanen hebben allemaal Iphones....).
Daarna begon de paardenrace. Het bleek gedaan te worden door kinderen (een soort debutanten) en die waren ook helemaal 'mooi' aangekleed.
Na de paardenraces kregen zij een traditionele witte shawl aangereikt met een soort diploma.
Omdat het kei koud was en constant regende, zijn we daarna maar terug naar het hotel gegaan.
Later die dag hebben we nog een rondleiding gehad in het klooster door een monnik die constant om zichzelf moest lachen. Hij was zo aanstekelijk dat iedereen er vrolijk van werd!
Die avond heb ik ook nog een bondjas gekocht, omdat het nu al kouder was dan gedacht en het straks nog veeeeel kouder gaat worden!
9-8 de heuvels in gegaan en wederom van een mooi uitzicht genoten (in Lanzhou) en daarna van een kabelbaan gegaan :).
Later op de avond zijn we naar (volgens onze reisleider) de beste nachtmarkt van China geweest. Dat was gaaf!!! één straat vol met kraampjes met eten. Overal schaapshoofden te zien (daar werd het vlees vanaf geschraapt om te eten). Ik heb samen met Peter (74 jaar uit Engeland) van alles geprobeerd en gedeeld en het was heel lekker!!!!
Daarna hebben we met een paar man nog een 'Truckparty' gehouden. Dus bij de truck een drankje gedronken met een muziekje en lekker gekletst.
10-8 In een enorme indoor markt zijn we inkopen gaan doen om te kunnen koken voor de komende dagen waarin we gaan wildkamperen. We zijn ingedeeld in 3 groepjes die omstebeurt koken. De markt was echt enorm en je kon er echt van alles krijgen. Leuk om van alles te zoeken en te bekijken (helaas had ik mijn camera niet mee). Ik had met Peter, India en Joe (uit Schotland) Curry gekookt als avondeten, fruitsalade met yoghurt en muesli als ontbijt en als lunch een aardappelsalade met daarnaast komkommer en tomaat. Allemaal goddelijk natuurlijk!!!
Toen we bij onze wildkampeerplek aankwamen hebben we ook wat bijzonders meegemaakt. Het was van een gezin dat zelf in een tentenkamp op dat terrein woonde. Natuurlijk kwamen ook zij kijken en foto's maken, maar hier werd het toch echt te gek. Ze volgden ons echt overal en ik heb een kerel zelfs betrapt dat hij stond te kijken toen Kathrina (uit Australië) aan het plassen was!!!!! Toen heeft onze tolk de mensen toch even heel vriendelijk verzocht om dat soort dingen niet meer te doen.
We kampeerden op 3200 meter hoogte, en het was koud!!! Brrrr benieuwd wat ons nog te wachten staat!!!
11-8 vandaag onze 2e nacht wildkamperen, maar dit was meer in de woestijn, dus super veel zand en (overdag) een stuk warmer!!!! 'S avonds gezellig met kampvuur.
Helaas was ik 's middags al een beetje koortsig (niet heel erg) en ben ik 's nachts aan de diarree geraakt. Ik voel me niet super slecht, maar ook niet echt op en top. En vooral niet zo fijn om eerst een kuiltje te moeten graven, voordat je mag gaan poepen hahaha.

Vandaag 12-8 bleef mijn ontbijt ook niet lang in mijn buik, dus ga ik 24 uur lang niets eten en veeeel drinken om ervoor te zorgen dat ik beter wordt (op advies van mijn reisleiders). Dus nu hongerig en al wel wat beter ben ik jullie aan het schrijven.

Al met al gaat het dus super goed hier, heb ik al het één en ander beleefd en heb ik het vooral super naar mijn zin!!!!We gaan bijna het echte Tibet binnen en daar kijk ik echt ontzettend naar uit!!

Tot schrijfs, en vooral blijven reageren! Ik vind het kei leuk om jullie berichtjes te lezen!

xxx Margot

  • 13 Augustus 2014 - 08:39

    Renée:

    Lieve Margot,

    Wat heb je de afgelopen weken al mooie en indrukwekkende dingen meegemaakt.
    Ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt en van alles zo geniet.

    Geniet van je tijd in Tibet. Als je weer in de bewoonde wereld bent skypen we weer een keer!

    xxx Renée

  • 13 Augustus 2014 - 09:39

    Kathelijn:

    Haaaa Margot,

    Super fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt ver van ons vandaan!
    En zo te horen heb je de dagen goed volgeplant!
    Ik moet ook zo lachen op de manier hoe jij je reisverslag schrijft,
    Net alsof je het gewoon tegen mij vertelt! Super leuk!!
    Geniet er nog lekker van!! En kijk zo af en toe nog eens in het boekje!!

    XXX Kath

  • 13 Augustus 2014 - 09:56

    Hi:

    Zo te zien doe je ook leuke ideeën op voor de Berkendag in 2015! Ik heb begrepen dat de senior generatie het gaat overdragen aan de junioren ;-)

  • 13 Augustus 2014 - 10:11

    Manon:

    ni hao chickie

    super leuk om je verhaal te lezen vrouwke!
    en super fijn dat je het daar zo naar je zin hebt.

    hopen dat je diaree snel over is en weer kunt genieten van de lekkere dingen daar!
    we skypen snel een keertje en ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal

    liefs,
    xxx
    Manon

  • 13 Augustus 2014 - 10:31

    Fred:

    Hoi junior, je memoires wordt een dikke Berta. Dat is de depressie die onze laatste week vakantie tot een regenballet maakt. Maar goed te horen dat je al je eerste 'race' aan t doormaken bent, en lekker kakken in een kuiltje klinkt heel erg feestelijk. Ik hoop niet dat je dit aan het strand doet, want dan moet er nog n duitser inliggen. Ga vooral door met genieten, we spreken elkaar wel weer. Kussie van ons saampies. Xxxx

  • 13 Augustus 2014 - 11:35

    Samantha:

    Ha lieve Margot!
    Wat een mooie verhalen en dingen maak je mee! En erg avonturlijk dat je gewoon dingen durft te bestellen niet wetend wat het precies is haha. Ben blij dat het goed met je gaat en dat je het goed naar je zin hebt! Ik heb trouwens je een uitnodiging gestuurd via opa's skype om maatjes te worden haha zodat jullie ook een keertje kunnen skypen. Vond het erg leuk om met je te kletsen laatst!

    Heel veel plezier en voorr heeeeel veel genieten!

    Dikke Kus en Knuffel

  • 13 Augustus 2014 - 13:46

    Paul En Ria:

    Hallo Margot, mooi reisverhaal en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, en dat je leuke mensen ontmoet hebt waar je de tocht door Tibet mee gaat maken. goede reis verder !!! vele groetjes, Paul en Ria.

  • 13 Augustus 2014 - 14:15

    Jos:

    Hoi Margot, ik heb weer erg genoten van je verslag. Ook leuk hoe je ons wellicht onbedoeld toch het genot van een comfortabel toilet onder de aandacht brengt. :-) Je maakt wel echt wat mee lees ik. Probeer je wel nog te achterhalen wat je gegeten hebt? Kan je het ooit eens zelf maken. Leuke foto met die monnik. Ships, het is 14.15u en ik moet werken. "help"..... Heb je nu weer facebook? Groetjes Jos en natuurlijk veel plezier!

  • 14 Augustus 2014 - 10:24

    Els:

    Ha poepie! Goed verhaal, leuke dingen. Door de extreem gedetailleerde tekst voelt het alsof ik er zelf bij ben ;) hahaha

  • 17 Augustus 2014 - 18:10

    Elly En Piet:

    Hallo Margot,
    Geweldig om op deze mannier te kunnen genieten van jouw reis,
    Ja een dagje water of rijst is goed voor de darmen,ik hoop dat het goed geholpen heeft,want dit wil je natuurlijk niet nog eens meemaken.
    Net de verhuizing van E&A en de kids achter de rug ze wonen vanaf vandaag in Waalre.
    Margot ,we wachten op je volgende verhaal ,veel plezier,een groet vanuit een nat en koud kikkerlandtje.

  • 20 Augustus 2014 - 22:32

    Frans En Willeke:

    Ha Margot,
    Erg leuk om je verhalen te lezen en je zo te blijven volgen en je bijzondere ervaringen te mogen delen. Fijn dat je leuke mensen hebt ontmoet en veel plezier in Tibet. Geniet ervan wij blijven je volgen. Xx

  • 22 Augustus 2014 - 13:21

    Carla:

    Hey Pelgrim ben jij 's avonds niet kapot ........wat jij meemaakt is niet te bevatten potverdorie wat ben ik dan een boerentrien zeg, vond het al heftig om met mijn 20e voor het eerst naar Tenerife te gaan moet wel zeggen dat is wel 39 jaar geleden voor die tijd wel hip dacht ik zo.

    Maar wat jij allemaal meemaakt je bent er nu denk ik een maand!!!!!! Je bent daar een reus zijn daar alleen maar kleine mensjes mensjes met hele kleine oogjes maar oh zo lief toch?...

    vanavond hebben we een feestje bij ome Jos, denk dat er veel over je gesproken wordt margootje natuurlijk veel meer verhalen van je pa en ma we hangen aan hun lippen.

    Pelgrim Margot ga verder genieten van je avontuur en je tocht door Azië in jou woordenboek staat de komende tijd niet MOE en zeg uit de grond van mijn hart Margot HOUDOE.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 13394

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 09 Februari 2015

The big journey

Landen bezocht: