Niemand houdt van een koude douche - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Margot Margot - WaarBenJij.nu Niemand houdt van een koude douche - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Margot Margot - WaarBenJij.nu

Niemand houdt van een koude douche

Blijf op de hoogte en volg Margot

01 Augustus 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Hao allemaal!!!!

Hier een berichtje vanuit het verre China.
Gisteren ben ik geland in Xian, wat betekent dat mijn tijd in Hong Kong er al helaas weer op zat.

Mijn vlucht naar Hong Kong (waar ik erg tegenop zag; 11,5 uur stilzitten is voor mij niet bepaald een pretje) was echt super goed verlopen. Geen turbulentie o.i.d. en ondertussen lekker film kijken en een poging doen tot slapen.
De volgende dag, 26 juli kwam ik om half zeven (Chinese tijd) aan.
Nadat ik via de trein met de bus 'ergens in de buurt van mijn hostel' was afgezet kon mijn avontuur gaan beginnen.
Met mijn grote rugzak op mijn rug en mijn dagrugzak op m'n buik op zoek naar het hostel.
Nou mensen... Zie maar eens een Hostel te vinden waarvan geen uithangbord is en dat ergens op de 3e verdieping zou moeten zijn..
En het was HEET. Snik heet, in mijn lange broek plus mijn niet super lichte bepakking.
De luchtvochtigheid in Hong Kong is enorm hoog, van de categorie; ik ben in de wolken. Nou geloof me, in de wolken zijn is geen feestje...
En alsof dat nog niet alles is, Hong Kong stinkt. Gadverdamme. Elke 3 meter een ander geurtje, maar uiteindelijk raak je er wel aan gewend.
Met hulp mijn hostel gevonden. Bleek ik ergens in een 2 bij 1,5 meter kamertje te zitten zonder raam, Airco werkte niet, stopcontact ook niet, geen warm water uit de douche, het bed was afschuwelijk (gelukkig had ik mijn matje mee) en de WC spoelde niet door (daar lag mn plasje dan....).

Die dag is Evert mij op komen halen rond 2 uur en zijn we door Hong Kong getrokken. Een paar uurtjes gekletst op The Avenue of stars en daar dan ook meteen dik verbrand...
Samen nog heerlijk gegeten (gefrituurde noodles met kip).En dat nog wel keurig met stokjes. Ging kei goed! (Was ik ff trots op mezelf zeg!) En toen was het tijd om naar bed te gaan.
Tja sta ik daar voor mijn mini kamer, krijg ik de deur maar 5 cm open. Het matras dat ik aan de zijkant had neergezet was voor de deur gevallen en ik kreeg 'm niet aan de kant. Lekker dan, zo rond middernacht. Gelukkig was er een meneer die me had geholpen om het matras aan de kant te krijgen, dus het matras maar meteen in de douche gezet..

27/7 Niemand houdt van een koude douche. Tja tijd om even op te frissen... En dat lukte zeker zo zonder warm water. Maar eerlijk gezegd was het wel even fijn in zo'n benauwd hok zonder airco. Toch maar meteen opnieuw gaan klagen (gisteravond was er niemand). Wilde ze me afschepen dat ik maar een andere keer terug moest komen, maar heb gezegd dat ik ervoor betaal dus het ook wil hebben. Dus de airco laten maken, WiFi geregeld en gezorgd dat de volgende dag de douche en WC gemaakt zou worden (is ook echt gedaan, samen met de airco die dezelfde avond wederom kapot ging).

Vandaag mijn eerste dag zelf op pad. Met de MTR (metro) naar THe Big Buddha gegaan. In de rij voor de kabelbaan-wagonnetjes stonden 3 rotterdammers voor me en daarmee aan de praat geraakt. Uiteindelijk met hen ook naar de Big Buddha gegaan en die was GROOT! Super gaaf om te zien. Helaas was het klooster dat erbij stond helemaal in de steigers, dus konden we daar niets van zien.

28/7 Om half 1 met Roxanne (de vriendin van Evert) afgesproken. Samen zijn we naar The Peek gegaan (super gaaf uitzichtpunt over de skyline van Hong Kong). Ik had geluk, er was weinig Smok, dus we konden mooi ver weg kijken! Gaaf zeg :)
Daarna zijn we naar de mid-levels gegaan, waar tussen grote winkelcentra allemaal (markt)kraampjes zijn, kleine winkeltjes, kroegen. Je noemt het maar op en allemaal op elkaar gepropt. We hebben daar allemaal verschillende soorten fruit geproefd.
Omdat het op een heuvel allemaal staat is alles daar super stijl.
Ik heb daar mijn eerste BubbleTea op. Wat het is... zoek maar op internet, wel lekker!
Die avond kwam ook Evert nog en zijn we Dim Sum gaan eten. Dat is als een soort tapas op zijn Chinees. De varkenstoetjes waren super schattig hihi (zie foto's).
De avond afgesloten met een drankje aan de Boulevard of stars, waar je uitkijkt op de Victoria bay (gaaf uitzicht!).

29/7 Als ontbijt de Dragonfruit gegeten die ik gisteren met Roxy had gekocht. Vanmiddag op zoek gegaan naar verschillende marktjes in Hong Kong. Daarbij heb ik The Flower Market, The Goldfish Market en The Jade Market bekeken. Vooral de visjesmarkt was bijzonder. Allemaal levende visjes in zakjes, honderden bij elkaar. Ook schildpadden, aquariums en alle toebehoren om een leuk aquarium in te richten.

30/7 Vandaag de echte explorer uitgehangen. Ik heb een metrohalte op Hong Kong eiland uitgezocht die me leuk in de oren klonk, en daar ben ik uitgestapt. Vanuit daar de heuvels in getrokken met het idee: ik zie wel waar ik uit kom. Op een gegeven moment liepen de(super stijle) wegen dood, maar achter de privéterreinen zag ik dat er wel een super mooi uitzicht was.
In die straat heb ik Sky aangesproken, agent en docent op de internationale school van HK-eiland. Die vertelde me over een 'geheim' paadje dat naar een mooi uitzicht leidde. Maar voordat ik ging, mocht ik nog even van het mooie uitzicht vanaf de school genieten!
Daanar natuurlijk meteen op mijn ontdekkingstocht gegaan (wel een redelijk smal pad zonder railing...). Tijdens het lopen nog een meneer tegen gekomen die vertelde over het mooie uitzicht verderop (dat nog wel een eindje lopen bleek). Daarna vertelde hij me dat ik niet bang hoefde te zijn voor beesten. Hij dacht namelijk dat er geen slangen meer zaten... SLIK... want een heel aantal jaar geleden was er uit een boom een slang in zijn nek gevallen. Oke...
Toch maar gewoon verder gelopen en ja hoor; tussendoor super mooie uitzichten gezien!!! En geen slangen ;)
Daarna goddelijk wezen uiteten met Evert en Roxy in het Indiase restaurant gaylord (ja zo heette het echt!). Tja de grap 'nog nooit zo'n lekkere gaylord gehad' kon dan ook niet uitblijven. Hahahaha

31/7 vandaag verder gevlogen naar Xian. Maar ik moet zeggen, ik ben blij dat ik niet in mijn eentje in China ga backpacken want om überhaupt bij het hotel te komen was een drama. (In dat hotel start mijn tour op 2 augustus, dus leek me handig daar vast te slapen.)
Ik had namelijk alleen de engelse benaming en meer niet. En NIEMAND spreekt engels daar.
Uiteindelijk in een taxi gestapt. Dikke rooklucht daarbinnen. Onder het stuur hingen allemaal losse kabels alsof de auto gestolen was en via de kabels aan de praat was gekregen. De gordels konden niet dicht en de originele taxi-meter was eruit gesloopt en er hing iets nieuws in. Spannend begin van de taxi-rit. Die kerel bleef maar in het Chinees tegen mij praten en ik reageerde in het engels en dan begon hij weer te lachen. Ik zat zelf ook te giebelen op die achterbank,t want in die taxi zonder gordel zat die kerel van alles op zijn telefoon te doen, mensen te bellen etc. Want hij wist niet waar hij heen moest. Hij was ondertussen wel zwabberend en toeterend de snelweg opgereden. Ik heb een heel aantal keer de telefoon gekregen, totdat er eindelijk iemand wist waar hij heen moest. Inmiddels stond de taxiteller op 84 R&B en toen wist hij pas waarheen te gaan... Bijzonder...
Eenmaal bij het hotel probeerde ik voor de komende 2 nachten een kamer te boeken. Maar dat was niet mogelijk. Verdorie. Nou daar een hele tijd gezeten omdat ze het allemaal niet snapten en om toch wat te regelen, maar dat lukte dus niet. Helaas.
Dus maar naar een ander hotel toegestuurd. Eenmaal daar bleek dit een super duur hotel te zijn (oeps). Maar aangezien ik echt geen zin had om iets anders te zoeken (was denk ik ook niet echt gelukt) ben ik daar maar neergestreken.

Vanuit het super deluxe dure hotel in Xian doe ik jullie allemaal de groetjes.
2 Augustus start de tour en ik heb geen flauw idee of ik tussentijds stroom/WiFi heb, dus mijn volgende verhaal kan nog even duren. (Dit verhaal is toch al lang genoeg haha.)

Dikke kus!
Margot

  • 01 Augustus 2014 - 09:38

    Manon:

    Ziet er allemaal super uit vrouwke!

    Veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhaal

    xxx

  • 01 Augustus 2014 - 09:59

    Jos:

    Hoi Margootje,

    Leuk verslag :-) Je hebt je "slechtegrappenkaart" toch wel bij, want die Gaylord?...die is écht slecht. :-)
    Die kost minstens 2 knippen.
    Je schrijft lekker luchtig dus de kans dat ik blijf volgen is groot. Wel gewoon alles blijven uitleggen want bubble tea gaan opzoeken? Nehhhh... Dat kost teveel tijd, ik moet ook al je reisverslagen lezen en dan kan 5 minuten opzoeken er écht niet bij. Ik kijk uit naar je volgende belevenissen. Sjeh sjeh! (dank je in het Chinees volgens het kidsprogramma Ni Hao Kalan) Groetjes Jos en de meiden.

  • 01 Augustus 2014 - 14:16

    Carla:

    Margo,
    Ik blijf je een stoer wijf vinden Margo doe je echt niet na, nu niet morgen niet never.....brrrrrr .
    proef wel een beetje EXPEDITIE ROBINSON?????,
    de kandidaten komen zichzelf daar ontzettend tegen, uiteindelijk krijgen ze na een aantal weken de hoofdprijs, het lijkt ook jou avontuur eerst bikkelen uiteindelijk ga jij met de hoofdrpijs naar huis.
    ervaringen vrienden herinneringen foto's en een prachtig boek een bestseller wat je geschreven hebt over je tocht in China hahahaha.
    Carla

  • 01 Augustus 2014 - 20:14

    Anja:

    Hoi Margotje

    Klinkt allemaal leuk hmhm maar meid geniet ervan dus je trip gaat morgen beginnen.
    We blijven je volgen.

    Liefs ome Rob en tante Anja

  • 01 Augustus 2014 - 23:11

    Renée:

    Lieve margot,

    Wat een leuk verhaaltje! Kan wel lezen dat je echt geniet van je tijd daar. Heel veel plezier op de trip die je vanaf morgen gaat maken. Wordt vast ook weer een mooi avontuur.

    Kijk uit naar je volgende verhaal!

    Xxx

  • 02 Augustus 2014 - 00:16

    Opa En Oma:

    Als ik je verhaal zo lees dan zou ik zeggen
    Ik wou dat ik thuis en in m`n bedde waar,
    Doch geniet er van zoveel het kan.
    Doen wij ook

    Je Opa & Oma

  • 02 Augustus 2014 - 21:05

    Maaz:

    Enorm schattig die varkenstoetjes..... Klinkt GAAF Margot, alles so far! Soms wind mee en soms wind tegen, je leert de Aziatische gebruiken daar vanzelf een beetje kennen. Geniet er nog van en blijf vooral schrijven, leuk!! XXX Maartje.

  • 02 Augustus 2014 - 22:47

    Claran:

    hey margot wat super leuk allemaal.nog veel plezier.xx

  • 06 Augustus 2014 - 13:37

    Fred:

    Hoi Margot, ja we hebben weer contact. We zaten in Frankrijk in een uithoek waar bijna geen internet was. Eenmaal per 3 dagen kwam er een vrachtwagen met een zelfgemaakte antenne voorbij, en jawel dan konden we iig even appen. Je verhaal gehoord en gelezen, het bovenstaane betoog kun je meteen gebruiken voor je memoires... later dan.... vooral doorgaan, en we spreken elkaar wel weer via WA / FB.. jawel... ik heb zelf al 'vrienden.. en of sms.... kusjes dady en mumy. ps ik zal oma Berk wel vertellen dat alle supper gaat, anders schiet ze weer in de stress :-)

  • 06 Augustus 2014 - 16:17

    Maria Hazenberg:

    Erg leuk verhaal. We blijven je volgen en kijken uit naar je volgende belevenissen. Nog veel plezier. xxx Henk en Maria.

  • 08 Augustus 2014 - 11:56

    Jaap:

    Als dit op facebook stond had ik zeker op de like button geklikt. Ga zo door en geniet van je reis!

  • 08 Augustus 2014 - 11:58

    Jaap:

    oeps t stond ook op facebook. dus maar meteen geliked.

  • 08 Augustus 2014 - 13:32

    Irene:

    Leuk hoor margot die verhalen! Super spannend allemaal en heel stoer van je! Geniet er nog van

    Kus irene

  • 08 Augustus 2014 - 23:35

    Ome Chrisje:

    Volgens mij kan je net zo goed Bests praten want da verstaan ze ook niet. Leuke vuurdoop in die kleine
    hotelletjes. Ga lekker door meid, improvisatie is geen toverwoord maar gewoon doen.
    knuffels vanuit een nat Nederland.

  • 12 Augustus 2014 - 09:48

    Elly En Piet:

    Hallo Margot,,we zijn net terug van Nunspeet ,en nu druk aan het verven,poetsen,,oppassen ja gaat zo maar door.,de dochters zijn aan het verhuizen.
    Dus s'avonds met de beentjes omhoog ,jouw verhalen te lezen,en foto's te bekijken.
    Margot ,het is dus lekker genieten daar,en een koude douche is goed voor je huid zal ik maar zeggen,brbr .een knuffel van tante snellie .


  • 12 Augustus 2014 - 10:35

    Jos En Petra:

    Hey Margo,

    Leuk zo'n reisverslag het is net aardrijkskunde les. Wat je ook eens moet proberen te eten is BABI PANGANG, moet best lekker zijn.

    We blijven je volgen en blijf lekker veel schrijven, leest lekker.


    p.s. Waarom heb je een bankstel in je rugzakt gestopt?




    verstuurd vanaf mijn E-bike.


    groeten Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 13398

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 09 Februari 2015

The big journey

Landen bezocht: